Pracovní deník: A máte ve všem přehled

pracovní deník

Psali jste si někdy Pětiletý deník? Nebo jakýkoliv deník? Když se k nim pak po letech vracíte, zjišťujete, že si spoustu věcí už vůbec nepamatujete. (Proto je mimochodem tak skvělý si psát deník). Díky starým poznámkám se můžete vrátit o 3, 4 ale třeba i 10, 15 let zpátky a podívat se, jaké tehdy bylo počasí, čím jste se zabývali, jak jste trávili volný čas a co vám tehdy připadalo děsně důležité.

Něco podobného se dá přenést i na váš profesionální život – do pracovního koloběh. Je jedno, jestli jste v práci nováček, nebo starý mazák. Pokud začínáte v nové práci, čeká na vás spoustu nových informací, úkolů, nových jmen a podobně. Zpočátku je to vždycky velmi zahlcující. Na druhou stranu po deseti letech v jedné firmě, ve chvíli, kdy se sice cítíte jako největší mazák – postupně můžete zjišťovat, že původní myšlenky a koncepty už v hlavě úplně čerstvě nemáte. Mně se to v práci stává pořád. Člověk se dostane do zajetých kolejí a jede tak trochu na autopilota.

Všechny postupy, pomůcky a zdroje máme samozřejmě po ruce (ať už jsme nováčci, nebo mazáci). Na interním sdíleném disku, v dokumentech, na cloudu, v šanonech. Přesto můžeme náš deníkový systém smysluplně používat i v práci a mít tak lepší přehled a hlavně všechno v “paměti”.

Návod: Jak na pracovní deník?

Tady je takový malý návod, jak na to. Jak si ho upravíte podle vlastních potřeb už je jen na vás:

Každý týden začnete nadpisem v záhlaví, o jaký jde týden, a pod to tučně jednotlivé dny a k nim tyto body:

  • Důležité e-maily
  • Schůzky a porady
  • Akční kroky/úkoly
  • Probíhající úkoly
  • Aktualizace stavu
  • Hotové projekty/úkoly

Každý den odpoledne, než odejdete z práce, si pak den vyplníte. 

Názorný příklad, jak to může vypadat

Duben – 20. – 24., 2020

Pondělí

  • Napsat e-mail na ČSSZ kvůli uznání odpracovaných let pro D.
  • Porada týmu, připravit:
    • shrnutí lidí
    • oslovené firmy
    • aktualita
  • Schůzka P., připravit:
    • vhodné inzeráty
    • materiály na procvičování pohovoru
  • Dodělat profil na jednu stránku
  • Dokončen a rozeslán zápis z konference

Po delší době uvidíte, že máte mnohem lepší přehled o své práci – co je rozdělané, co je potřeba udělat, co už je hotové. Rozdíl oproti běžnému diářovému zapisování je v tom, že si člověk nezapisuje jen čas schůzek a strohý list úkolů. Tady se můžete rozepsat, ke každému bodu si uděláte potřebné poznámky. Vlastně to dost připomíná bullet journal, že?

Proč je dobré psát si pracovní deník?

  1. Snadno si vzpomenete na rozdělané úkoly a co jste s kým řešili
    • Až se vás přijde kolega zeptat na nějaké detaily k projektu, na kterém jste pracovali před měsícem, snadno si informace dohledáte (pokud budete věci zapisovat elektronicky – např. Notes, Word, Google Docs, půjde to ještě snáz).
  2. Mluvit o hotové práci bude hračka 
    • V to do listech se zaměřujeme na to, co je ještě potřeba udělat, ale už málokdy si děláme poznámky k tomu, co jsme dokončili. Až budete na poradě referovat o hotových úkolech, snadno popíšete co a jak jste dělali, protože k tomu budete mít poznámky. Hodit se vám to bude také při networkingu, pohovorech, tvoření prezentací a hodnoceních.
  3. Snáz vytvoříte statistiky své práce 
    • Ne každý to v práci potřebuje, ale jsou pozice, kde se bez toho neobejdete. Někdy musíte smysluplně ukázat, kolik jste odvedli práce (za daný týden, měsíc, rok). Mít něco podobného v ruce bude fajn i na roční hodnocení, až budete žádat šéfa o zvýšení platu nebo se hlásit o novou pozici. Záleží jen na tom, jaké informace do svých poznámek zahrnete. Mohou to být např.
      1. statistiky sociálních médií
      2. návštěvnost webu/blogu
      3. prodeje
      4. obsloužení zákazníci
      5. uskutečněné hovory
      6. odeslané e-maily
      7. odpracované hodiny
      8. účast na poradách a prezentacích
  4. Pracovník deník vám práci ukazuje ve větším měřítku 
    • Díky možnosti podívat se v čase zpátky na to, co jste v práci dělali, co se vám podařilo a co ne, máte lepší přehled o tom, jak se vám v práci daří, jak vás práce baví. Bude se vám lépe hodnotit, jestli není čas na změnu, jestli není čas zase víc zabrat a podobně. Někdy může být fajn vidět svou kariéru s odstupem.
    • A když nic jiného, tak ve stáří pak hravě sepíšete svou autobiografii 😊.

Co vy na to? Dovedete si podobný deník ve své práci představit? 

Míša Hemmerová

Máte ještě chvilku? Přečtěte si taky, jak si zapisovat své denní vzpomínky
Můj milý deníčku aneb začněte si psát deník!
Share: