Pracovní deník: A máte ve všem přehled
Psali jste si někdy Pětiletý deník? Nebo jakýkoliv deník? Když se k nim pak po letech vracíte, zjišťujete, že si spoustu věcí už vůbec nepamatujete. (Proto je mimochodem tak skvělý si psát deník). Díky starým poznámkám se můžete vrátit o 3, 4 ale třeba i 10, 15 let zpátky a podívat se, jaké tehdy bylo počasí, čím jste se zabývali, jak jste trávili volný čas a co vám tehdy připadalo děsně důležité.
Něco podobného se dá přenést i na váš profesionální život – do pracovního koloběh. Je jedno, jestli jste v práci nováček, nebo starý mazák. Pokud začínáte v nové práci, čeká na vás spoustu nových informací, úkolů, nových jmen a podobně. Zpočátku je to vždycky velmi zahlcující. Na druhou stranu po deseti letech v jedné firmě, ve chvíli, kdy se sice cítíte jako největší mazák – postupně můžete zjišťovat, že původní myšlenky a koncepty už v hlavě úplně čerstvě nemáte. Mně se to v práci stává pořád. Člověk se dostane do zajetých kolejí a jede tak trochu na autopilota.
Všechny postupy, pomůcky a zdroje máme samozřejmě po ruce (ať už jsme nováčci, nebo mazáci). Na interním sdíleném disku, v dokumentech, na cloudu, v šanonech. Přesto můžeme náš deníkový systém smysluplně používat i v práci a mít tak lepší přehled a hlavně všechno v “paměti”.
Návod: Jak na pracovní deník?
Tady je takový malý návod, jak na to. Jak si ho upravíte podle vlastních potřeb už je jen na vás:
Každý týden začnete nadpisem v záhlaví, o jaký jde týden, a pod to tučně jednotlivé dny a k nim tyto body:
- Důležité e-maily
- Schůzky a porady
- Akční kroky/úkoly
- Probíhající úkoly
- Aktualizace stavu
- Hotové projekty/úkoly
Každý den odpoledne, než odejdete z práce, si pak den vyplníte.
Názorný příklad, jak to může vypadat
Duben – 20. – 24., 2020
Pondělí
- Napsat e-mail na ČSSZ kvůli uznání odpracovaných let pro D.
- Porada týmu, připravit:
- shrnutí lidí
- oslovené firmy
- aktualita
- Schůzka P., připravit:
- vhodné inzeráty
- materiály na procvičování pohovoru
- Dodělat profil na jednu stránku
- Dokončen a rozeslán zápis z konference
Po delší době uvidíte, že máte mnohem lepší přehled o své práci – co je rozdělané, co je potřeba udělat, co už je hotové. Rozdíl oproti běžnému diářovému zapisování je v tom, že si člověk nezapisuje jen čas schůzek a strohý list úkolů. Tady se můžete rozepsat, ke každému bodu si uděláte potřebné poznámky. Vlastně to dost připomíná bullet journal, že?
Proč je dobré psát si pracovní deník?
- Snadno si vzpomenete na rozdělané úkoly a co jste s kým řešili
- Až se vás přijde kolega zeptat na nějaké detaily k projektu, na kterém jste pracovali před měsícem, snadno si informace dohledáte (pokud budete věci zapisovat elektronicky – např. Notes, Word, Google Docs, půjde to ještě snáz).
- Mluvit o hotové práci bude hračka
- V to do listech se zaměřujeme na to, co je ještě potřeba udělat, ale už málokdy si děláme poznámky k tomu, co jsme dokončili. Až budete na poradě referovat o hotových úkolech, snadno popíšete co a jak jste dělali, protože k tomu budete mít poznámky. Hodit se vám to bude také při networkingu, pohovorech, tvoření prezentací a hodnoceních.
- Snáz vytvoříte statistiky své práce
- Ne každý to v práci potřebuje, ale jsou pozice, kde se bez toho neobejdete. Někdy musíte smysluplně ukázat, kolik jste odvedli práce (za daný týden, měsíc, rok). Mít něco podobného v ruce bude fajn i na roční hodnocení, až budete žádat šéfa o zvýšení platu nebo se hlásit o novou pozici. Záleží jen na tom, jaké informace do svých poznámek zahrnete. Mohou to být např.
- statistiky sociálních médií
- návštěvnost webu/blogu
- prodeje
- obsloužení zákazníci
- uskutečněné hovory
- odeslané e-maily
- odpracované hodiny
- účast na poradách a prezentacích
- Ne každý to v práci potřebuje, ale jsou pozice, kde se bez toho neobejdete. Někdy musíte smysluplně ukázat, kolik jste odvedli práce (za daný týden, měsíc, rok). Mít něco podobného v ruce bude fajn i na roční hodnocení, až budete žádat šéfa o zvýšení platu nebo se hlásit o novou pozici. Záleží jen na tom, jaké informace do svých poznámek zahrnete. Mohou to být např.
- Pracovník deník vám práci ukazuje ve větším měřítku
- Díky možnosti podívat se v čase zpátky na to, co jste v práci dělali, co se vám podařilo a co ne, máte lepší přehled o tom, jak se vám v práci daří, jak vás práce baví. Bude se vám lépe hodnotit, jestli není čas na změnu, jestli není čas zase víc zabrat a podobně. Někdy může být fajn vidět svou kariéru s odstupem.
- A když nic jiného, tak ve stáří pak hravě sepíšete svou autobiografii 😊.
Co vy na to? Dovedete si podobný deník ve své práci představit?
Můj milý deníčku aneb začněte si psát deník!
Napsat koment